Mindfulness & Tinnitus

Mindfulness & Tinnitus

De combinatie van mindfulness en ACT is enorm effectief bij het verminderen van tinnitusklachten en vormt om die reden het fundament van het Tinnitus de Baas traject. ACT valt onder de derde generatie van cognitieve gedragstherapie. Over ACT kun je meer lezen in eerdere blogs die ik heb geschreven. In deze blog ga ik dieper in op Mindfulness en hoe het kan bijdragen aan het verminderen van tinnitusklachten.

Mindfulness zou je kunnen zien als een ‘manier van leven’. Het is een mindset die je helpt om je leven makkelijker, prettiger en mooier te maken. Het leven wordt vaak overstemd door de minder leuke dingen. Mindfulness helpt je te herinneren aan alle mooie dingen die er zijn.

Wanneer je mindfulness beoefent, dan train je een aantal kwaliteiten. Dit zijn kwaliteiten waar iedereen over beschikt.

Door het beoefenen van mindfulness kom je meer in het ‘hier en nu’. Je kunt makkelijker omgaan met negatieve gedachten, emoties, lichamelijk ongemak en dus ook met tinnitus. Daarnaast leef je intenser, meer verbonden en meer in de realiteit in plaats van in je gedachtewereld.

Het helpt je beter om te kunnen gaan met stress, vriendelijker te zijn naar jezelf, dankbaarder te zijn en meer te kunnen genieten van het leven.

Door te snappen hoe mindfulness werkt, kun je het beter of makkelijker toepassen, maar je kunt het alleen echt begrijpen door het te doen.

 

 

Opmerkzaamheid (hier en nu) en concentratie

Opmerkzaamheid is de belangrijkste kwaliteit van mindfulness. Opmerken is hetzelfde als je ‘aandacht richten’. Het betekent dat je in staat bent om bewust op te merken wat je voelt, ziet, hoort, ruikt en proeft. Je gaat als het ware bij de ‘poort van je zintuigen’ staan.

Je kunt ook je gedachten en emoties opmerken.

Bewust opmerken is iets heel natuurlijks, maar we zijn het niet gewend omdat we het niet leren tijdens onze opvoeding en op school. We zijn het meer gewend om de hele dag op de automatische piloot te staan en te leven in onze gedachtewereld.

Als je opmerkzaam bent en je aandacht ergens op richt, dan ben je in het ‘hier en nu’. In andere woorden: je bent in contact met het leven zoals het zich op dit moment afspeelt. Hoe meer je in het nu kunt zijn, des te kleiner wordt de invloed van piekergedachten over de toekomst of over dingen uit het verleden.

Naast opmerkzaamheid kun je met mindfulness ook je concentratie trainen. Dit helpt om je aandacht langer en beter bij één punt of één activiteit te houden. Je traint je concentratie door de duur van de oefeningen te verlengen.

Ik heb eerder een blog geschreven over de automatische piloot en over het hier en nu.

 

 

Geduld, geen moeten, open houding, niets verwachten

We leven in een maatschappij waarin alles snel gaat, er weinig geduld is, alles een doel of nut moet hebben en waarin we hoge eisen stellen aan onszelf en aan anderen. Daarnaast is er een soort norm dat je ‘gelukkig’ moet zijn en dat alles altijd goed moet gaan.

Door mindfulness te beoefenen kom je meer in de realiteit. Het leven is nu eenmaal niet altijd leuk. Je leert met mindfulness om fysiek en mentaal ongemak te zien als onderdeel van het leven en om hier op een helpende manier mee om te gaan.

Mindfulness helpt je om milder te worden naar jezelf. Je ervaart meer ontspanning, maakt je minder druk over dingen en je gaat het leven (de kleine dingen) meer waarderen.

Het beoefenen van geduld, niets moeten en niets verwachten maakt het leven makkelijker. Dit geldt uiteraard niet voor elke situatie. Sommige dingen moeten wel en het is ook belangrijk dat je bepaalde dingen van elkaar kunt verwachten. In deze context gaat het meer om de dingen die niet persé moeten (maar die we wel van onszelf verwachten) en dingen waarbij het helpt om niets te verwachten.

Tijdens het beoefenen van mindfulness word je uitgenodigd om open te staan om écht naar binnen te durven kijken. Om emoties en gedachten te erkennen en ze bestaansrecht en ruimte te geven. Dit oefenen we behoedzaam en in kleine stappen.

 

 

Vriendelijkheid, compassie, niet-oordelend, geen moeten

Mensen vinden overal iets van. Oordelen is het basisrecept voor heel veel ellende in de wereld. Je kunt er niets aan doen dat je oordelen hebt over andere mensen. Je kunt er ook niets aan doen dat je jezelf veroordeelt in sommige dingen. Dit is nou eenmaal hoe ons brein functioneert. Het is een overlevingsmechanisme dat ons nu helaas tegenwerkt. We hebben de wereld in tweeën verdeeld. positief en negatief, prettig en onprettig, lekker en vies, mooi en lelijk, goed en slecht, wij en jullie.

Gelukkig kun je hier wel anders mee omgaan door het op te merken (de belangrijkste kwaliteit). Je kunt op dat moment nagaan of je oordeel waar is, of dat het puur een gedachte is en niet de werkelijkheid. Op deze manier kom je uit de greep van vastgeroeste veroordelingen en vooroordelen. Met andere woorden: je krijgt meer regie over jezelf en over je leven.

Vriendelijkheid en compassie behoren tot de basiskwaliteiten van mindfulness. Het zijn helpende en verlichtende kwaliteiten en de tegenhanger van onvriendelijkheid, moeten, krampachtig of gespannen, hard, streng en ondermijnend naar jezelf of anderen zijn. Vriendelijkheid verzacht moeilijke momenten. Het helpt je om oké te zijn met jezelf in plaats van vast te zitten of te gaan worstelen met jezelf.

 

 

Acceptatie, toelaten, vrede sluiten, zijn met wat er is

Ik ben terughoudend in het gebruiken van het woord ‘acceptatie’, omdat dit een eindresultaat is. Het is een gevolg van het beheersen van een aantal kwaliteiten en van het doorlopen van een proces. En dat proces werkt bij iedereen anders.

Accepteren begint bij opmerken. Door op te merken dat er ‘lijden’ of ‘last’ is, ontstaat er een keuze. Je kunt nu kiezen wat je met die last gaat doen. En meestal heb je dan 3 keuzes:

  1. Je probeert het op te lossen.

Als er geen oplossing is dan blijven er nog twee keuzes over:

  1. Je kunt het ongemak vermijden of je kunt je ertegen verzetten. Dit houdt de last helaas wel in stand of de last wordt vergroot.
  1. Je sluit vrede met het ongemak. Je stopt met vechten of vluchten. Je laat het ongemak ‘er zijn’.

 

Tijdens het tinnitus de baas traject gaan we werken aan die derde keuze. Je gaat leren om vrede te sluiten met je tinnitus in plaats van ermee te blijven vechten.

 

 

Mindfulness & Tinnitus

Als je tinnituslast ervaart is het moeilijker om in het ‘hier en nu’ te zijn, omdat de tinnitus (of het gevecht ertegen) veel aandacht vraagt. Mindfulness kan helpen om je tinnitus minder te monitoren en je aandacht ook op andere dingen te leren richten.

Mindfulness helpt ook om op een gezonde en effectieve manier om te gaan met lastige gedachten en gevoelens. Het helpt je om meer regie te ervaren over je ‘innerlijke wereld’, in plaats van andersom. Door vriendelijker en minder oordelend naar jezelf te zijn, wordt je leven makkelijker en prettiger. Deze manier van omgaan met jezelf kan dus een enorm positieve bijdrage leveren in het gevecht tegen tinnitus.

Herken jij dingen uit deze blog bij jezelf en zou je graag willen ontdekken wat mindfulness voor jouw tinnitus- of stressklachten kan betekenen?

Meld je dan nu aan voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

Hartgroet,

Rizwaan

 

Relevante blogberichten

Mindfulness & Tinnitus

De combinatie van mindfulness en ACT is enorm effectief bij het verminderen van tinnitusklachten en vormt om die reden het fundament van het Tinnitus de

Read More »
4 Gratis oefeningen voor meer rust en ontspanning met tinnitusKlik hier
+ +