Hoe vaak neem jij een incheck-moment?

Hoe vaak neem jij een incheck-moment?

Hoe vaak neem jij een incheckmoment?

Dagelijks komen er tienduizenden gedachten voorbij. Een groot deel daarvan is negatief en de meeste gedachten ervaar je onbewust.  Door je gedachten vaker op te merken doorbreek je onzichtbare negatieve patronen sneller.

Je ziet het dan eerder als je je bijvoorbeeld zorgen maakt over de toekomst of worstelt met een situatie.

Een incheck-moment helpt je om uit de actie-modus en uit de automatische piloot te komen. Je komt uit je hoofd en in het ‘nu’. Er ontstaat dan ruimte om te zien wat er allemaal gebeurt in je hoofd.

Een incheck-moment helpt je ook om verbinding te maken met je lichaam en je gevoel. Door vaker op te merken hoe je je voelt kun je voorkomen dat je stressniveau een piek bereikt.

Als je tijdens het inchecken spanning, onrust, vermoeidheid of andere vormen van ongemak ervaart, dan kun je helpende keuzes maken. Die keuzevrijheid ervaar je niet als je brein op de automatische piloot staat of als je vooral bezig bent met wat er allemaal ‘moet’ gebeuren.

Regelmatig inchecken kan dus een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van je mentale gezondheid.

Inchecken hoeft niet langer te duren dan 3 minuten. Soms is een paar seconden al genoeg. Je kunt het ook gebruiken als micropauze.

 

 

Inchecken in 3 stappen

  1.      Ga even zitten (waar je niet gestoord kan worden) en merk op welke gedachten voorbij komen, zonder er iets mee te doen en zonder oordeel.
  2.      Ga dan met je aandacht vanaf je voeten omhoog tot aan je kruin en merk op wat je allemaal voelt. Er kunnen plekken zijn waar je ongemak voelt (in wat voor vorm dan ook) en er kunnen ook plekken zijn waar je rust of ontspanning voelt. Merk je lichaamssensaties op zonder oordeel en zonder er iets aan te veranderen.
  3. Richt je aandacht op je ademhaling. Volg het reizen en dalen van je ademhaling op in de buik of borst.

 

Bepaal na het inchecken wat je nu nodig hebt. Kun je gewoon weer doorgaan met datgene waar je mee bezig was? Of heb je nu of straks iets anders nodig?

Veel oefenplezier! En mocht je vragen hebben over het inchecken, dan hoor ik het graag.

 

Hartgroet,

Relevante blogberichten

4 Gratis oefeningen voor meer rust en ontspanning met tinnitusKlik hier
+ +