Tinnitus de Baas

Tinnitus de Baas

Met het traject ‘Tinnitus de Baas’ help ik mensen met van last van tinnitus om weer te kunnen ontspannen en genieten van hun leven. De begeleiding die ik binnen dit traject bied is deels ontwikkeld op basis van de ruime expertise die ik heb opgedaan binnen wetenschappelijk effectief bewezen tinnitusbehandelingen in een audiologisch centrum. Daarnaast ben ik opgeleid tot ACT-therapeut (ACT is een nieuwe vorm van cognitieve gedragstherapie) en mindfulness trainer.

Acceptance & Commitment Therapy (ACT) en mindfulness vormen de belangrijkste onderdelen van het Tinnitus de Baas traject.

In deze blog lees je hoe het Tinnitus de Baas traject er in grote lijnen uit ziet en uit welke onderdelen dit traject bestaat.

 

Medische diagnostiek

Voordat je met een behandeling start om je tinnituslast te verminderen, is het van belang dat je bij een KNO-arts bent geweest om uit te sluiten of je tinnitus een medische oorzaak heeft en of er sprake is van gehoorverlies. Je kunt aan je huisarts een verwijzing naar de KNO-arts vragen.

Als er geen medische oorzaak is voor je tinnitus en eventueel gehoorverlies is door een audioloog of audicien behandeld (d.m.v. een gehoorapparaat), dan kan ik je helpen om de last te verminderen.

 

Kennismakingsgesprek

We beginnen altijd met een kennismakingsgesprek waarin we kijken of er een klik is en of ik je kan helpen.

Tijdens dit gesprek brengen we je last of beperkingen ten gevolge van tinnitus in kaart. Ik wil graag weten hoe die last zich precies uit en hoe je ermee omgaat. Voor de een betekent last dat er sprake is van een lichte irritatie en een concentratieprobleem en voor de ander kan het betekenen dat er forse beperkingen zijn in het dagelijks functioneren.

Vaak spelen naast tinnitusklachten ook andere zaken. Bijvoorbeeld een disbalans tussen de draagkracht (belastbaarheid) en draaglast (belasting). Of stressvolle situaties in de privé- of werksfeer. Het kan ook zijn dat angst, paniek, depressie of onverwerkte ervaringen uit het verleden invloed hebben op de last van tinnitus of op het algehele stressniveau.

Vaak ervaren mensen al zo lang een constante lichamelijke spanning, dat die spanning nu als ‘normaal’ wordt ervaren en het niet meer opvalt.

Het leren opmerken en verminderen van deze spanning is soms al voldoende om de tinnituslast te verminderen.

De intake is dus niet alleen gericht op tinnitus, maar op je algehele functioneren. Het is belangrijk om altijd naar het totale plaatje te kijken, omdat veel zaken elkaar onbewust beïnvloeden. Door hier zicht op te krijgen wordt het duidelijker waar je aan kunt werken om die last te verminderen.

Wist je dat het kennismakingsgesprek gratis en vrijblijvend is? Aan het eind van de intake geef ik een gratis advies en als dit betekent dat je in aanmerking komt voor het Tinnitus de Baas traject, dan heb je altijd zelf de keuze of je hieraan wilt deelnemen.

 

 

Leren wennen

Ik heb een uitgebreide blog geschreven over hoe tinnituslast ontstaat en hoe tinnituslast zich manifesteert. Deze blogs helpen je om meer inzicht te krijgen in de last die je ervaart en wat je eraan kunt doen.

Het belangrijkste doel van het Tinnitus de Baas traject is dat je leert wennen aan je tinnitus. We werken richting ‘acceptatie’ van het geluid.

Je brein ziet tinnitus nu als ‘gevaar’ en is erop getraind om dit ‘gevaar’ uit de weg te gaan. Bijvoorbeeld door muziek of een ventilator aan te zetten waardoor je de tinnitus minder goed hoort of door constant afleiding te zoeken.

Deze strategieën lossen het probleem niet op, maar houden het juist in stand!

Gelukkig kan die negatieve betekenis van de tinnitus veranderen. Niet door het uit de weg te gaan, maar juist door er naartoe te gaan. In kleine stapjes, behoedzaam en respectvol en met de juiste begeleiding.

Ik snap dat het spannend of eng kan klinken om te leren wennen aan tinnitus, want het liefst wil je er gewoon van af. Helaas is er geen oplossing voor tinnitus en wordt de last juist in stand gehouden (of vergroot) door ertegen te vechten.

Mijn begeleiding is erop gericht om je te leren wennen aan tinnitus en heeft al vele mensen met tinnituslast geholpen. Het is enorm effectief, mits het op de juiste manier wordt begeleid.

De meest krachtige elementen uit mijn begeleiding komen vanuit mindfulness en ACT. Ik beschik uiteraard over de benodigde opleidingen en ervaring om mindfulness en ACT professioneel aan kunnen te bieden

 

Online (via Zoom) én op locatie in Nijmegen

Het Tinnitus de Baas programma bestaat uit meerdere coaching gesprekken en uit voorlichting over verschillende thema’s. Dit kan online via Zoom en ook in mijn praktijkruimte in Nijmegen.

Sinds de start van de corona periode ben ik online gaan werken (zowel groepstherapie als individuele behandelingen) en inmiddels heb ik hier samen met mijn cliënten veel positieve ervaringen mee opgedaan.

De belangrijkste reden dat ik deels online werk, is omdat ik zo bereikbaar ben voor meerdere mensen, doordat mensen niet hoeven te reizen. Daarnaast werkt het heel goed en krijg ik regelmatig positieve feedback op het online werken van mijn cliënten!

Mocht je twijfelen of online coaching voor jou werkt, stuur me dan gerust een berichtje. We bekijken dan samen hoe we het voor jou makkelijker kunnen maken.

 

Voorlichting/thema’s

Tijdens het traject komen onderstaande thema’s aan bod:

  • Uitleg over hoe tinnitus werkt en wat het verschil is tussen ’tinnitus’ en ’tinnituslast’
  • Leren omgaan met tinnitus
  • Uitleg over stress en hoe je loskomt van vervelende gedachten en gevoelens
  • Leren hoe je controle kunt loslaten in kleine stapjes
  • Uitleg over grenzen bewaken en balans creëren
  • Assertiviteit (opkomen voor jezelf) indien gewenst
  • Voorlichting over slaap indien gewenst
  • Aanvullende thema’s indien gewenst

 

Geen enkel traject is hetzelfde. De begeleiding en dus ook de informatie die we bespreken wordt afgestemd op jouw behoefte en je persoonlijke situatie.

Je krijgt van elk thema ook informatie op PDF toegestuurd en audiobestanden van begeleide oefeningen zodat je thuis verder kunt werken aan de weg naar vrijheid van je tinnituslast.

 

 

Mindfulness en tinnitus

Leren omgaan met tinnitusklachten of met stressvolle situaties begint bij het leren opmerken van je gedachten en gevoelens. Je last uit zich namelijk via het denken en via je gevoel.

Hoe beter je in staat bent om dit op te merken, des te makkelijker wordt het om niet-helpende patronen (vermijding van de last) te doorbreken.

Dit is dan ook het belangrijkste element uit mindfulness: je opmerkzaamheid of bewustzijn trainen.

Je zou mindfulness kunnen zien als een vorm van ‘mentale training’. Je traint namelijk een aantal belangrijke kwaliteiten zoals opmerkzaamheid (focus), vriendelijkheid (in plaats van streng of hard), loslaten (accepteren) en niet-oordelen.

Wat mindfulness jou kan opleveren?

  • Je leert uit je hoofd en uit je tinnitus te komen en meer in het ‘hier en nu’ te zijn
  • Je krijgt meer verbinding met je lichaam en met je gevoel
  • Je leert te ontspannen
  • Je focus verbetert en je kunt los komen uit de greep van tinnitus.
  • Je krijgt meer regie over je gedachten en gevoelens
  • Je leert vriendelijker te zijn naar jezelf
  • Je ervaart minder stress en geniet meer van kleine simpele dingen

 

Wist je dat mindfulness een onderdeel is van ACT?

 

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Om de last van tinnitus te verminderen kiezen mensen vaak (onbewust) voor het vermijden van deze last. Dat kan betekenen dat je bepaalde situaties of hobby’s uit de weg gaat, terwijl je hier misschien wel veel plezier uit haalt.

Ook tijdens het werken kan de last van tinnitus als zeer belemmerd worden ervaren waardoor het werkplezier aanzienlijk vermindert. Of het lukt gewoonweg niet meer om te blijven werken.

ACT is een vorm van gedragstherapie die je helpt om flexibel om te leren gaan met problemen waar je tegenaan loopt. Dit kunnen stressvolle situaties zijn, maar ook tinnitusklachten, chronische pijnklachten of gevoelens van angst, paniek of depressie.

ACT helpt je om je persoonlijke veerkracht te vergroten en je meer te laten leiden door voor jou belangrijke waarden. Je pakt de dingen weer op waar je plezier en voldoening uit haalt.

Jij neemt de regie weer over je eigen leven!!

Vanuit ACT gaan we aan de slag met verschillende soorten oefeningen, technieken en metaforen die helpen om meer inzicht te krijgen in hoe je met stress en tinnitus omgaat (coping). ACT maakt veel gebruik van alle belangrijke elementen uit mindfulness.

We gaan samen onderzoeken welke oefeningen het beste bij jou als persoon passen en daar ga je vervolgens dagelijks mee oefenen. Het is dus belangrijk dat je ruimte kunt maken om aan je herstel te kunnen werken.

 

 

Wat het Tinnitus de Baas traject je oplevert?

  • Minder last van tinnitus
  • Minder spanning, angst, paniek, wanhoop of een depressieve stemming
  • Meer focus zodat je je beter kunt concentreren
  • Verbetering van je (in)slaapkwaliteit
  • Meer rust en ontspanning
  • Weer gewoon kunnen werken en de dingen doen waar je plezier aan beleeft.

 

Jij neemt de regie over je leven in plaats van de tinnitus deze macht te geven!!

Wacht niet langer en meld je aan voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

Hartgroet,

Rizwaan

 

Relevante blogberichten

Tinnitus de Baas

Met het traject ‘Tinnitus de Baas’ help ik mensen met van last van tinnitus om weer te kunnen ontspannen en genieten van hun leven. De

Read More »
4 Gratis oefeningen voor meer rust en ontspanning met tinnitusKlik hier
+ +